שיווק דיגיטלי – מפת הדרכים של השיווק באינטרנט

שיווק דיגיטלי – מפת הדרכים של השיווק באינטרנט

שיווק הוא חלק בלתי נפרד מכל עסק ובמציאות של היום זה נראה כאילו כל יום מפתחים איזה כלי חדש, יש אסטרטגיות חדשות ויש דוחו"ת שמראים לכם מה עובד הכי טוב בשיווק באינטרנט.

במאמרים הבאים נדבר על מפת הדרכים של השיווק באינטרנט. איך בונים אסטרטגיה דיגיטלית שמביאה לקוחות מהאינטרנט לעסק שלכם. איך עובדים עם גוגל אנליטיקס, נבין מה הבסיס של SEO ואיך יוצרים מודעות למוצרים שלנו. נדבר גם על עולם הרשתות החברתיות והשיווק בוידאו. כמובן שנדבר גם על השיווק במייל ועל שיווק על ידי תוכן.

למי זה מתאים?

  • לאנשים שרוצים לשווק את העסק שלהם בעצמם ולהביא לקוחות מהאינטרנט. להבין איך השיווק יכול לעבוד לטובתם.
  • לאנשים שרוצים לעסוק בשיווק של עסקים אחרים ורוצים להבין את הבסיס של עולם השיווק באינטרנט.

מה זה שיווק דיגיטלי?

אנחנו בעצם מדברים על קידום העסק שלך באינטרנט על ידי שימוש במספר ערוצים. הלקוחות נמצאים באינטרנט, ושיווק דיגיטלי הוא מציאת דרכים להיות מול הלקוח בזמן הנכון ולגרום לו לרכוש מאיתנו.

אנשים רוכשים היום בדרך שונה ממה שהיו עושים את זה פעם, ועם הטלפונים הניידים, הרכישה אפשרית בכל זמן. הלקוחות היום מבצעים מחקר, משווים את האפשרויות, מספרים לאחרים על החוויה שלהם ומבקשים מאחרים לתת להם עיצה.

אנשים כבר לא צריכים את דפי זהב, הם פשוט עושים חיפוש בגוגל כדי למצוא את העסק שהם מחפשים ומקבלים גם מידע על העסק, גם תמונות וגם חוות דעת של אחרים. אנשים לא מאזינים לפרסומות ברדיו, כי הם צורכים את המוזיקה שלהם באינטרנט. אנשים אפילו לא רואים את המודעות ברחוב, כי הם הולכים עם הפנים תקועות בתוך הטלפון שלהם. ואם הם נכנסים לקנות בחנות, הם ישר מוציאים טלפון כדי לחפש האם אפשר לקנות את המוצר בזול יותר באינטרנט.

ולכאן נכנסת עבודת השיווק. כעסק אתה צריך לבלוט במסע החיפושים הזה של הלקוח. יש כל כך הרבה נקודות שאתה יכול לפגוש בהן את הלקוח בכל כך הרבה ערוצים שלפעמים בעלי עסקים מרגישים מוצפים מרוב אפשרויות.

בגדול יש שלוש אפשרויות של שיווק באינטרנט:

  1. שיווק בתשלום – כל דבר שאתה משלם עליו. למשל פרסום ממומן בגוגל ופרסום מודעות בפייסבוק.
  2. שיווק על ידי הנכסים שלך – שימוש באתר שלך, בדף העסקי בפייסבוק או ברשימת התפוצה לשיווק.
  3. שיווק אורגני – תכנים שאתה מעלה בנכסים שלך על מנת להביא תנועה אורגנית.

ביחד, כל הערוצים האלה הם השיווק הדיגיטלי שלך. או לסיכום השיווק הדיגיטלי הוא לשים את העסק שלך במרכז המסע של הלקוח שלך אל הרכישה.

אסטרטגיות בשיווק דיגיטלי

החשיבות של שימוש בשלושת האסטרטגיות

קל לראות את החשיבות של הנוכחות של העסק שלך באינטרנט. הרבה בעלי עסקים מבינים את זה ומסתערים על האינטרנט, אבל לא בונים אסטרטגיה לשיווק שלהם. רק להיות באינטרנט, זה לא מספיק. המפתח להצלחה הוא לבנות אסטרטגיה שהתוצאה שלה הוא החזר גבוה על ההשקעה שלך.

בלי להשקיע זמן באסטרטגיה אתה הולך להפסיד הזדמנויות והעסק שלך יהיה הרבה מאחורי עסקים אחרים שכן יעשו את זה. שיווק אינטרנטי מקיף כל כך הרבה תחומים, ואנחנו נראה שלוש אסטרטגיות שאנחנו צריכים לבנות שלכולן מטרה משותפת.

  • העסק שלך.
  • הלקוח שלך.
  • השיווק שלך.

כשיש לך אסטרטגיה אתה נשאר ממוקד ויש לך מפת דרכים ברורה כשאתה מתרחב לערוצי שיווק נוספים. כל עסק צריך לבנות אסטרטגיה משלו. ברור ששיווק של חנות לבגדי תינוקות יהיה שונה מזה של מסעדה. האסטרטגיה תהיה שונה, אבל העיקר הוא ליצור מערכת שבה המטרות של הלקוח פוגשות את המטרות של העסק. ועל זה אנחנו בונים את התוכנית השיווקית לעסק.

נסה לחשוב לרגע שאתה לא מוכר מוצר או שירות, אתה מוכר חוויה, ואתה רוצה שהחוויה הזאת תהיה טובה גם לעסק שלך וגם ללקוח.

אסטרטגיית העסק

כשאנחנו בונים את אסטרטגיית העסק אנחנו רוצים להתייחס לארבעה דברים.

החזון שלנו

במשפט אחד מה אנחנו רוצים לעשות. נראה דוגמאות להצהרות חזון (בתרגום חופשי שלי..).

מייקרוסופט (המייסדים) – מחשב על כל שולחן ובכל בית.

לינקדין – ליצור הזדמנות ברת השגה לכל חבר בכח העבודה.

אגודת האלצהיימר – עולם ללא מחלת האלצהיימר.

פייסבוק – ליצור קשר עם החברים והעלם שמסביבך בעזרת פייסבוק.

המורים של אמריקה – יום אחד, כל הילדים באומה הזאת, יזכו בהזדמנות לקבל השכלה מעולה.

יעדי העסק

הדברים שאנחנו צריכים כדי שהעסק יפעל וכדי לשמור את המיתוג שלנו. אנחנו רוצים לפחות שלושה יעדים.

למשל: מכירת מוצרים, הרשמה לרשימת תפוצה, ביצוע סקרים, לאזן את התקציב, להגדיל את היצע המוצרים, לשפר את שירות הלקוחות…

הצעת הערך

מה עושה את העסק שלך מיוחד? למה שמישהו יבחר בך במקום במתחרים שלך?

נרצה למצוא 1-2 הצעות ערך לכל יעד של העסק.

למשל הצעות הערך של אובר הן:

  • לחיצה אחת והמונית בדרך אליך.
  • הנהג יודע בדיוק לאן לנסוע.
  • לא צריך מזומנם כדי לשלם.

נאום המעלית

נאום קצר של 30 שניות על המותג שלך. היתרון של נאום כזה הוא שהוא גורם לך להתמקד. הרבה פעמים בתקשורת שלנו באונליין אנחנו מוגבלים ביכולת התקשורת שלנו ונאום קצר כזה נותן לנו אפשרות להציג את העסק בכל הזדמנות.

בנאום הקצר הזה אנחנו צריכים להכניס: הצגה קצרה של מי אנחנו, מה אנחנו עושים, מה התועלת של מי שעובד/רוכש מאיתנו והכי חשוב למשוך את תשומת הלב של מי שאנחנו מדברים אליו. זה לא משהו שאפשר לשלוף בשנייה, אלא צריך להשקיע את הזמן בלכתוב וללמוד אותו, אבל כמובן שנרצה שיצא בצורה טבעית תוך כדי שיחה.

כדאי לעשות חיפוש בגוגל ולראות דוגמאות שיפתחו את הראש לכיוונים שונים (חפשו "נאום מעלית" או elevator pitch).

חזון, מטרות, ערך ונאום קצר, כולם עוזרים לנו להתמקד כשאנחנו בונים את אסטרטגיית השיווק שלנו.

אסטרטגיית הלקוח

אחרי שהבנו מה קורה בעסק, אנחנו צריכים להבין מי הם הלקוחות ואיפה אפשר למצוא אותם. כשאנחנו בונים את אסטרטגיית הלקוח יש שלושה דברים שחשובים לנו:

  1. לפנות אל הקהל הנכון – זה יהיה בזבוז זמן וכסף לפנות אל האנשים הלא נכונים.
  2. להבין את הקהל – להבין מה גורם להם לפעול בקשר למה שיש לנו להציע.
  3. לדעת איפה הקהל נמצא – איזה ערוצי שיווק נכונים לנו כדי להגיע אליהם.

בגדול, אותם לקוחות שנכנסים לחנות לקנות משהו, הם הלקוחות שיגיעו לאתר שלנו כדי לרכוש. אבל ללקוח שרוכש באינטרנט יש יותר שליטה, הוא יכול להגיע בדיוק למה שהוא מחפש. זה אומר שכשאנחנו פונים לקהל הזה אנחנו רוצים להיות מאוד מדוייקים בפנייה שלנו, אין אנשים שעוברים סתם ליד החנות שלנו. כל אחד שמגיע אלינו עולה לנו זמן וכסף. מצד שני, הקהל מחפש את המוצר המדויק שלנו, וכשהוא יראה אותו, אנחנו נהיה הבחירה שלו.

כמו באסטרטגיית העסק, גם כאן יהיו לנו סעיפים שנרצה להתייחס אליהם.

קהל היעד שלנו

ברמה הבסיסית אנחנו רוצים לדעת מה הגילאים של קהל היעד, המגדר ומה הוא רוצה. יכולים להיות לנו כמה סגמנטים של קהל היעד.

למשל לחברה שמוכרת מוצרי ספורט ותוספי תזונה יכולים להיות:

קהל יעד #1: גברים בגילאי 24-35 שמעונינים להיות בכושר.

קהל יעד #2: נשים בגילאי 24-35 שמעוניינות להראות טוב.

הרצונות של קהל היעד

עכשיו אנחנו רוצים להבין מה האנשים בקהל היעד רוצים להשיג.

נקח למשל את קהלי היעד שלנו מלמעלה.

קהל יעד #1: רוצה להגדיל את הכוח ושיהיו לו שרירים.

קהל יעד #2: רוצה תוצאות כמה שיותר מהר.

המקום המתאים לפנות אליהם

כאן נרצה לראות איפה אנחנו יכולים למצוא את קהל היעד שלנו. ונראה שוב את הדוגמא שלקחנו למעלה.

קהל יעד #1: נמצא בפייסבוק, בטוויטר וקורא בלוגים של ספורט.

קהל יעד #2: נמצא בפינטרסט, בפייסבוק ורוקא בלוגים של בריאות.

הגדרת מטרות

אחרי שראינו באופן כללי מה מאפיין את קהל היעד שלנו, נכיר אותם יותר לעומק. נרצה לדעת מה המטרה העיסקית שלנו לגבי כל קהל יעד, מה הערך שמשותף לקהל היעד שלנו ואיך הוא מתחבר לערכים של העסק, איך אנחנו מודדים אחת השגת המטרות שלו בקהל היעד.

נקח למשל את קהל #2 שלנו, שזה נשים בגילאי 24-35 שרוצות להראות טוב. אמרנו גם שהן רוצות לראות תוצאות מהירות. המטרות העיסקיות שלי לקהל היעד הזה יהיו: למכור תוספי תזונה, להגיע אליהם בתפוצה אורגנית ולאסוף עוקבים לבלוג של החברה.

אם המוצר שלי יכול לתת להם תוצאות מהירות, אז יש לנו ערך משותף. הם רוצים תוצאות מהירות ולי יש תוסף תזונה שיכול לתת להם את זה וכן הלאה.

כדי לדעת האם אני עומדת במטרה הראשונה, אני צריכה לראות מה בכלל המדד להצלחה, למשל כמה תוספי תזונה הצלחתי למכור. זה יהווה את המדד להצלחת המטרה. כל מה שנשאר זה לכתוב , במדוייק מה הכמות שאני רוצה למכור, למשל 1,000 יחידות בשלושה חודשים ואז יהיה לי מדד מדוייק להצלחה.

נראה טבלה שמסכמת את הגדרת המטרות לקהל #2.

מטרה עסקית למכור תוספי תזונה להביא תנועה אורגנית להוסיף עוקבים לבלוג
ערכים משותפים להשיג תוצאות מהר המוצר ידידותי לסביבה מובילות בתחום הכושר משתמשות במוצר
מדד להצלחה מספר התוספים שנמכרים מספר השיתופים בפייסבוק מספר המבקרים בבלוג
מטרה כמותית 1,000 יחידות תוך שלושה חודשים ממוצע של 50 שיתופים לפוסט ממוצע של 500 מבקרים ליום

כשיש לנו את המידע הזה, אנחנו יכולים להתחיל ולבנות את אסטרטגיית השיווק שלנו.

אסטרטגיית השיווק

עכשיו, אחרי שזיהינו את הלקוח ואת העסק, אנחנו עוברים לאסטרטגייה של השיווק. כשאנחנו בונים את אסטרטגיית השיווק, אנחנו בונים תוכנית אחת לכל מטרה עיסקית ולכל קהל יעד.

אם ראינו בדוגמא של תוספי המזון שיש לנו קבל של נשים בגילאי 24-35 שמעוניינות בחיטוב הגוף והמטרה שלנו היא למכור להן תוסף שיעזור להם לעשות את זה, נראה מה הערוצים שאנחנו רוצים לשווק בהם ולכל אחד כזה נראה מה הרעיון השיווקי שלנו.

אם אמרנו שהלקוחות שלנו נמצאים בפייסבוק, פינטרסט ובבלוג, אלו הערוצים שנשתמש בהם לשיווק.

ערוץ פיסבוק פינטרסט בלוג
בתשלום קמפיין ממומן של תוספי תזונה קישורים מבלוגים של בריאות וכושר
נכסים קמפיין ויראלי בדף העסקי קמפיין ויראלי שאלות ושיח שמעודדים תגובות
אורגני 3 פוסטים בשבוע בדף העסקי יצירת לוח חדש על פיטנס כתיבת שתי כתבות בשבוע

השיווק באינטרנט הוא תהליך מעגלי, ובכל פעם שאנחנו עוברים אותו אנחנו משפרים את הביצוע שלנו.

ואם יש לנו קהל יעד חדש ומטרות חדשות, אנחנו נבנה מחדש את האסטרטגייה השיווקית שלנו. חשוב להיות גמיש. ככל שאוספים יותר מידע, יהיה לנו קל יותר לקלוע לקבל היעד שלנו ועם הזמן נרצה לחקור יותר לעומק את העסק, הלקוחות ואת השיווק שאנחנו עושים.

אתה יכול לבחור לממש את כל האסטרטגיות שעומדות לרשותך, או ללכת רק על חלק מהן. בכל מקרה אתה רוצה לחזור שוב ושוב לאסטרגיה השיווקית שלך כדי לבחון אותה ולשפר אותה כל הזמן.

מוזמנים להתייעץ בתגובות. בהצלחה!

הפסיכולוגיה של השכנוע

איך מגדילים רכישות וגורמים ללקוחות להגיד כן?

ששת העקרונות של צ'יאלדיני שכל בעל עסק חייב להכיר

ששה עקרונות

ששה עקרונות ששינו את עולם השיווק ההבנה איך עובד הראש שלנו כשאנחנו באים לבצע פעולה ואיך אפשר להשפיע על החלטות של אנשים.

איורים

בספר משולבים איורים שממחישים את הסיפורים שמספר צ'יאלדיני.

רק העיקר

הספר מכיל את תמצית הספר, רק את מה שחשוב לדעת כדי להבין את העיקרון וליישם אותו. וכמובן הכל בעברית.

כתיבת תגובה